Lista: Érdekességek, amit talán nem tudtál az alvásról

Az alvás életünk nélkülözhetetlen folyamata, valakinek már szinte a hobbija. Az azonban egyáltalán nem biztos, hogy mindent tudsz róla. Néhány érdekes tény az alvásról.

alvás lista érdekesség hormon stressz

1. Vannak olyanok, akik félnek az elalvástól.

A szomnifóbiának nevezett jelenség nagyon extrém fóbiának minősül, ilyenkor az alanyok egyszerűen képtelenek elmenni aludni. Hogy miért? Valószínűleg valamilyen traumatikus élményt szereztek álmukban, autóban utaztak, mikor az kisiklott, vagy nekiment valaminek, esetleg egy tűzvész kellős közepén ébredtek. A szomnifóbiások nem magától az alvástól félnek, hanem az azzal járó kontrollvesztéssel. Képtelenek megbirkózni a gondolattal, hogy elalvás után ön tudatlan állapotba kerülnek, nem uruk a testüknek és a környezetüknek. Gyakori tünetként szerepel a légszomj, az alvászavar, az agresszív viselkedés vagy a zavartság.

2. Az ember az egyetlen élőlény, amely képes késleltetni az elalvás időpontját

Még egy utolsó rész a sorozatunkból, egy pohár víz, jaj, ki kell mennem vécére – egyedül az ember képes arra, hogy effélék miatt eltolja az alvást. Rengeteg videót találni a neten kutyákról, amik akár evés közben is képesek elaludni, ez egyébként jellemző a kisbabákra is. Egy átmulatott éjszaka után persze bárki képes lenne akár állva is elaludni, ám normál esetben az emberben megvan az önkontroll, és még álmosan is képes feladatokat végezni – ugyan nem maximális eredménnyel.

3. Minél kisebb egy állat, annál kevesebbet alszik.

Azt gondolnánk, a méret és az alvásigény közt biztosan összefüggés van, de ez nem igaz. A zsiráfok például napi másfél órát alszanak csak, az őzek és lovak 3-3 órát, az elefánt pedig napi négy órát képes csak aludni. Ezzel szemben a rágcsálók igen nagy előnnyel vezetnek. Érdekes, hogy a halakról például nem sokat tudni, ugyan az alvási szokásaik hasonlóak az emlősökéhez, mégsem sikerült eddig fényt deríteni arra, mi folyik az agyukban, mikor pihennek.

4. Stresszhelyzetben működésbe lép egy belső ébresztőóra

Észrevetted már, hogy ha fontos találkozó, vizsga vagy utazás előtt állsz, felkelsz az ébresztőóra csörgése előtt? Ez azért van, mivel a tested a felgyülemlett stressz miatt készen áll arra, hogy bármikor indulásra készen legyen.

alvás lista érdekesség hormon stressz

5. A gyermekek alvás közben nőnek.

Ennek az oka az úgynevezett szomatotropin, ami az éjszakai alvás során szabadul fel. Ez a hormon segít ugyanis a gyors növekedésben. A testre gyakorolt hatása viszont ennyiben nem merül ki, ugyanis befolyásolja az alvási szakaszok mélységét és intenzitását is.

6. A vakok is látnak képeket az álmaikban.

Persze, itt fontos megemlíteni, hogy nem mindegy, mikor következett be a vakság. Akik a látás képességével születtek, ők a látásvesztés bekövetkezte után is képesek felidézni emlékeiket, ha épp álmodnak. A vakon születettekkel más a helyzet, ők az összes többi érzékszervük bevonásával képesek álmokat alkotni.

7. Sokan kényszeresen végeznek mozgásokat alvás közben.

Ezt az első, sőt második pillantásra is ijesztő jelenséget paraszomniának hívják. A fogcsikorgatás, alvajárás stb. ebbe a csoportba tartozik, lényegük, hogy a paraszomniások nincsenek tisztában azzal, mit cselekszenek. Az egyszerűtől, mint az álmunkban beszéléstől akár a legextrémebb helyzetekig is terjedhet a skála. Sokan számolnak be ébredés előtti bénulásról, amikor is azt hiszik, már éber állapotban vannak, ám képtelenek mozdulni. Ilyenkor ijesztő események történnek az álmodóval, úgynevezett lidércnyomásuk van. Durvább esetekben a paraszomniások egy éber ember látszatát keltik, ám erőszakossá válnak, vagy éppen megkárosíthatják magukat azzal, hogy házon kívül a tudattalanul fizetnek valamiért.

8. 20 százalékkal kevesebbet alszunk, mint száz évvel ezelőtt.

Ez a tény elsőre megdöbbentőnek hathat, mivel száz éve egészen más életritmusban éltek az emberek. Ugyan 5 nap helyett 6-ot dolgoztak, mégsem okozott nekik gondot, ha az alvásról volt szó. Számtalan kutató vetette bele magát a témába, és próbálták kideríteni, pontosan miért alszunk javarészt olyan keveset. A válasz kissé kézenfekvő lehet, ugyanis a stressz nagyban hozzásegíti a társadalmat a nem megfelelő pihenési idő eléréséhez. Oké-oké, de eddig is stresszeltek az emberek, nem? Valóban, ám a magas stresszfaktor mellé társul a technika is, aminek egyre többször érezhetjük nem áldásos hatását. Tény ugyanis, hogy a villódzó, hangos berendezések nagyon is megnehezítik az elalvás folyamatát. A tökéletes alvás receptjét még nagyban alakítják, így csak a legjobbakat remélhetjük.

9. A kevés alvástól látszanak a bőrhibák

Egy kutatás során 100 nőt kértek arra, hogy vegyenek részt egy alvási kísérletben. 50 nő 8 órát aludt, a többi csak 6-ot. Ezután csere történt. A kutatás végül azt eredményezte, hogy a meglévő bőrhibák nagyon is jobban látszanak, ha nem alszik eleget az ember. A ráncok csaknem 50%-kal jobban megmutatkoznak, mint egyébként, ráadásul a bőrpír és a különféle elszíneződések is körülbelül 20%-kal jobban látszanak.

10. A túlzott ébrenlét agykárosodást okozhat

A húsz órát megközelítő ébrenlét káros az agyra nézve. Mivel az agy képtelen regenerálni önmagát, így a folyamatos és sok ideig tartó ébrenlét felér egy kiadós lerészegedéssel. Tudósok állapították meg ugyanis, hogy egy olyan személy, aki huzamosabb ideje nem aludt, körülbelül úgy viselkedik, mint akinek közel 0,1%-os a véralkoholszintje. Ha azt nézzük, ez igen riasztó, ugyanis a volán mögé ülve szinte elkerülhetetlennek tűnik a baleset.

0 Tovább

Lista: Öt jel, hogy teljesen kimerültél

Manapság nem számít ritka esetnek, hogy az ember sokat túlórázik, hogy egyszerre kell helyt állnia a munkahelyen, a családban, sőt a baráti körben is. Egyesek hajlamosak arra, hogy a végkimerülésig hajszolják magukat, felélik minden tartalékukat, és csak a legutolsó pillanatban veszik észre, hogy baj van. Te ne kövesd el ezt a hibát, figyelj a tested jelzéseire, és előzd meg a felesleges gondokat!

egészség mentális lista kimerültség betegség alvás jelek stressz hormon elhízás

1. Száraz ajkak

Nem minden esetben szabad arra gondolnod, hogy elfelejtetted a pohár víz adagodat, vagy túlságosan kifújta a szél a szádat. A pikkelyes bőr, a gyakori fejfájás, a cserepes ajkak valóban a kiszáradás jeleit mutatják, szeles időben pedig könnyen megrepedhet az ember szája. Ha ezeket az okokat viszont kizárjuk, könnyen lehet, hogy az utóbbi időben túlhajszoltad magad. Michael J. Breus, egy alvászavarokkal foglalkozó klinika vezetője meglepő felfedezést tett, mikor rájött, a kimerültség első jeleit az ajkakon lehet észrevenni. A nem megfelelő energiaszint alatt a folyadékpótlás már nem lesz sem rendszeres, sem kielégítő, így a szervezet dehidratálttá válik. Hogy még több energiát tudjon kisajtolni magából, tartalékait folyadék formában is feléli, így vonja meg a szervezet magától a vizet. A probléma tehát nem oldható meg azzal, hogy egy-egy pohárkával többet fogyasztasz, hiszen tartós kimerültség esetén a folyadék nem bír megmaradni a testben.

2. Állandó betegség

A fáradtság egyik legkellemetlenebb és legveszélyesebb tünetét a gyenge immunrendszer okozza. Ha valaki keveset pihen, a szervezet képtelen regenerálni saját magát, így állandó céltáblája lesz a baktériumoknak, vírusoknak. A leggyakoribb kialvatlanságból fakadó betegségek közé tartozik a nátha, a torokgyulladás, a sebek lassú gyógyulása, a fejfájás stb.. A legtöbb esetben ezek a betegségek gyors lefolyásúak, ám a gyenge immunrendszerűeknél akár hetekig is elhúzódhatnak egy-egy betegség fázisai. A veszély az egészben ott ütközik ki leginkább, hogy hajlamosak vagyunk legyinteni a problémákra, és tovább tetézzük a bajt. Belgyógyászok vizsgálták ugyanis a kimerültséggel járó problémákat. Felmérést készítettek, ki hogyan vélekedik a kimerültségről, a betegségekről, hogyan próbálják meg kezelni a fennálló állapotot. A szakembereket megdöbbentette, hogy az emberek csupán 30%-a veszi komolyan a teste jelzéseit. Átlagosan mindent hasonlóan teszünk, mint mikor nem vagyunk betegek, így ha például zsíros, nehezebben emészthető ételeket fogyasztunk, a test az emésztőtraktusokra helyezi az erőforrásait, így még inkább elhúzódik a felépülés időtartama.

3. Többet eszel, mint általában szoktál

Egy evészavarokkal foglalkozó kutatóintézet meglepő felfedezéssel állt elő, megállapították ugyanis, hogy minél kimerültebb az ember, annál jobban igényli a magas cukor– és zsírtartalmú ételek fogyasztását. Ennek egészen érdekes magyarázata van. Mikor kimerültek vagyunk, a testünkben megnövekszik a kortizol-szint, ami stresszes állapothoz vezet. A szervezet megpróbálja csökkenteni ezt, így megpróbál szerotonint előállítani, ami nyugtatóhormonként lehet közismert. A rohanó hétköznapokban a legegyszerűbb mód a szerotonin-bevitelére a különféle cukor– és zsírtartalmú ételek fogyasztása. Itt kezdődik azonban az ördögi kör. A magas glikémiás indexszel rendelkező ételek, mint az üdítőitalok, a csokoládék és sütemények képesek drasztikusan megemelni a test vércukor– és inzulinszintjét. A megnövekedett értékek hatására a test csillapíthatatlan vágyat érez arra, hogy még több cukros vagy zsíros ételt fogyasszon, így az agy folyamatosan azt az információt küldi a szervezetnek, hogy minél nagyobb mennyiségben kell fogyasztania az efféle ételekből. Dr. Andersen, az evészavarok szakértője azt javasolja, tartós kimerültség esetén alacsony glikémiás ételeket szabad csak fogyasztani, például gyümölcsöket, teljes kiőrlésű gabonákat, amik segítenek a vércukorszint megfelelő stabilizálásában és a helyes inzulinszint megtartásában.

egészség mentális lista kimerültség betegség alvás jelek stressz hormon elhízás

4. Megszakított alvás

A krónikus álmatlanság mindig kimerültséghez vezet, de sokan nem tudják, hogy akár heti egyszeri kialvatlanság is képes felborítani a bioritmusunkat. A Sleep Medicine folyóirat egyik tanulmánya egy érdekes kutatás eredményét közölte. Egy kísérletben 61 tanuló vett részt: 8 órára laboratóriumi körülmények között kellett aludniuk. Az éjszakát négyszer is telefonhívás szakította meg, ami után azt az utasítást kapták, hogy oldjanak meg egy-egy számítógépes feladatot, és csak ezután térhetnek vissza aludni. Reggel mindegyik résztvevőnél ugyanazt tapasztalták. Gyengébb teljesítőképesség, rosszabb hangulat, egyes esetekben akadozó beszéd. A megszakított alvás tehát ugyanolyan káros lehet, mintha valaki folyamatosan keveset alszik. A kutatók többszöri ismétlés után rájöttek, akár a megszakított alvás is okozhat teljes kimerültséget. Megoldásként azt javasolják, mindig hét órával ébredés előtt térjünk nyugovóra, iktassuk ki a lehetséges zajforrásokat, elalvás előtt 30-40 perccel pedig semmilyen elektronikai eszközt ne használjunk, ami erős vibrációval kizökkenthetne minket az elalvási szakaszból.

5. Nehézkes testmozgás

A testedzéshez vagy egy nagyobb erőkifejtést igénylő feladat elvégzésénél is fontos a szellemi fókusz és a fizikai aktivitás. Ha a test felélte minden tartalékát, képtelen az agy összeszedetten végezni a feladatait. Az alulteljesítésnek tehát az elsődleges oka a kimerültség lehet. Mit lehet mégis tenni? Nem szabad felhagyni a testmozgással, még ha túlságosan nehéznek tűnik is. Az evolúció során a testünk arra rendezkedett be, hogy mindig megtaláljuk a legkönnyebb utat a kényelmes életben maradáshoz. Ez azt jelenti, ha egy rossz éjszaka miatt lemondunk az aznapi edzésről, a test a szellemi kimerültség miatt kívánni kezdi a fent már említett zsíros és cukros ételeket. A rosszul alvók körében köztudottan több az elhízott ember, ráadásul a túlsúly keletkezésével még nehezebbé válik a mozgás. Mit érdemes tenni ilyenkor? Ha rosszul alszunk, másnap könnyebb, kevésbé megterhelő feladatokat kell beiktatni az edzésbe. A napi futást felválthatja egy nagyobb séta, vagy nehéz súlyok emelgetése helyett javasolt más izomcsoportokra helyezni a hangsúlyt.

0 Tovább

neuro

blogavatar

Ha érdekel minden az emberi testről, főként az agyról, ami a tankönyvekben nincs bent, akkor feltétlen itt a helyed. A legérdekesebb tényekről és legmegdöbbentőbb történetekről olvashatsz a Neurón.

Címkefelhő

egészség (15),agy (6),mentális (6),pszichológia (5),tudomány (5),tippek (5),alvás (4),lista (4), (4),függőség (3),lélektan (3),depresszió (3),gyermek (3),megosztó (3),munka (2),facebook (2),veszély (2),hormon (2),betegség (2),sokkoló (2),félelem (2),stressz (2),rosszkedv (1),mérgező szülő (1),bántalmazás (1),érdekességek (1),tünetek (1),kockázat (1),instagram (1),segítség (1),közösségi oldal (1),mentő (1),ájulás (1),járókelő effektus (1),munkaidő (1),érdekesség (1),negatív (1),pozitív (1),kvíz (1),fóbia (1),hamis (1),horrorfilm (1),gyilkosság (1),horror (1),zavar (1),önpusztítás (1),adrenalin (1),figyelemzavar (1),veszélyérzet (1),figyelem (1),adhd (1),hiperaktivitás (1),zombi (1),farkasember (1),vérzés (1),igaz (1),logó (1),agytorna (1),alvásparalízis (1),szellemek (1),bizarr (1),mentális betegség (1),hallucináció (1),bénulás (1),memória (1),fájdalom (1),mandela-effektus (1),pihenés (1),módszer (1),szociális háló (1),emlék (1),átverés (1),agyserkentő (1),szerelem (1),szexualitás (1),objektofilia (1),kokain (1),heroin (1),kényszer (1),gyász (1),trauma (1),szenvedélybetegség (1),extrém (1),kimerültség (1),drog (1),elhízás (1),jelek (1),gyümölcs (1),zöldség (1),horkolás (1),alvópóz (1),videó (1),relaxáció (1),gerincfájás (1),alkohol (1),elsősegély (1),megelőzés (1),rák (1),mértékletesség (1),ASMR (1),elmélet (1),demencia (1),megosztás (1),képek (1),agyműködés (1),harc (1),felejtés (1),multiverzum (1),kontroll (1),dejavu (1),tévhit (1)

Facebook