Ha reggelente sajgó derékkal vagy fájó fejjel ébredsz, ne aggódj, valószínűleg a helytelen alvópózod az oka.

Egy jó alvás feltételei

Persze, hogy jól aludj, nem csak jó pozíciót kell felvenned, hiszen megannyi tényező játszik szerepet abban, hogy ki tudod-e pihenni magad. Kezdjük először is az ágyaddal! Lehetőleg masszív, ne imbolygó, nyekergő ágyad legyen. A matrac ne legyen se túl puha, se túl kemény, a legjobb pedig, ha ergonomikus párnát választasz, ami tökéletesen igazodik az emberi test vonalaihoz. Fontos, hogy a környezet is megfelelő legyen az alváshoz. Iktass ki minden hangos, villogó tényezőt, például TV-t, számítógépet. A szoba hőmérséklete ne legyen túl magas, mivel egy hűvösebb helyiségben sokkal mélyebben tudunk aludni. Lehetőleg ne teremts teljes sötétséget, érdemes a redőnyt, ha van, csak félig leengedni, így a testünk is könnyebben alkalmazkodik majd a reggelhez, és egyszerűbbé válik a kelés.

Mik a legjobb alvós pózok?

Mindegyik mellett szól pro és kontra érv, így végül a te döntésed, melyiket választod az alváshoz.

A háton fekvés

Pro: Mondhatni egy áldás ez a póz a gerinc és a nyak számára, mivel a hát egyenes, nem kényszerül semmilyen pozitúrába. Valójában az lenne a legjobb, ha mindenki párna nélkül, tökéletesen egyenes pózban aludna, mivel ez a póz nyugalmi helyzetbe hozza a nyakat. Pozitív hatását kifejti az arcbőrön is, mivel az nem nyomódik egész éjszaka a párnához, és nem növeli meg a ráncosodás mértékét.

Kontra: Sok párna használata esetén a levegővétel nehézkessé válik, ráadásul háton fekve gyakoribb a horkolás. Valójában tudósok azzal magyarázzák ezt, hogy mikor a hátunkon alszunk, a gravitáció a nyelvet a légutak felé kényszeríti, ami megnehezíti a légzést, ezért hallani sokaktól fuldokló, horkoló hangot az éjszaka folyamán.

A magzatpóz

Pro: Vitathatatlan, hogy alvás közben nem vagyunk magunknál, és akaratlanul is az oldalunkra fordulunk. Ekkor legtöbbször magzati pózba húzzuk magunkat. Persze, nem biztos, hogy ez mindenkire jellemző, a kutatások viszont igen nagy százalékban fordulunk alvás közben az oldalunkra függetlenül attól, hogy milyen pózban aludtunk el. Az orvosok terhesség alatt javasolják, hogy aludjunk a bal oldalunkon. Ennek oka az, hogy ez a póz javítja a szív vérellátását, ami terhes nőknél mind az anyára, mind pedig a babára nézve igen jótékony hatású.

Kontra: Sajnos a bal oldalon alvás során nyomás helyeződik a gyomorra és a tüdőre, így a kutatók azt javasolják, érdemes mindig váltott oldalon aludni. Emellett gyakran előfordulhat, hogy a végtagok beszorulnak a test alá, így könnyen zsibbadó karokkal vagy lábakkal ébredhetünk. Egy helytelen póz megválasztása esetében pedig nagy nyomás helyeződhet a vállakra is, így ha a nyaki és vállizmokkal tartjuk a testsúlyunkat, könnyen megsérülhetnek vagy összezsugorodhatnak.

A hason fekvés

Pro: A hason fekvés hasznos lehet azok számára, akiket horkolás gyötör. Hason fekve a nyelv a fogak felé nehezedik a gravitáció által, nem pedig a légutakat fogja elzárni, nehezítve ezzel a légzést. Ennél a póznál figyelni kell arra, hogy ne válasszunk magas párnát, illetve kispárnánkkal támasszuk alá a hasunkat, hogy nagyjából visszaadhassuk a gerinc természetes görbületét.

Kontra: Széles körben a hason alvást minősítik a legrosszabb alvópóznak, mivel természetellenesen kiegyenesíti a gerincet. Mikor hason fekszünk, a fejünket oldalra fordítjuk, így a nyakizom egész éjszaka nagy megterhelésnek van kitéve. A zsibbadás ez esetben is fennállhat, mivel sokan maguk alá gyűrik a karjaikat, ha a hasukon alszanak. Ez a póz nincs jó hatással a női mellekre sem, mivel egy óvatlan pillanatban bármikor meghúzódhatnak a mellizmok, ráadásul a folyamatos hason fekvés fájdalmas is lehet a nagykeblű hölgyek számára.

Mi tehát a legideálisabb alvópóz?

A kutatók szerint a legideálisabb, ha az ember az oldalán fekszik. Hogy csökkentsük a szervekre gyakorolt, nyomó hatást, érdemes több párnával aludni. Több ortopéd orvos is javasolja, hogy egy hengeres párnával javítsunk a gerinc helyzetén alvás közben. Ha az oldalunkon fekszünk, érdemes a lábak közé szorítani egy hengeres párnát, és azt ölelve aludni. Ezzel a párnára fog a testsúlyunk helyeződni, nem pedig a vállakra vagy a belső szervekre. A magunk alá gyűrt párna megakadályozza továbbá azt is, hogy álmunkban a hasunkra gördüljünk, vagy esetleg egy másik, előnytelenebb pózt vegyünk fel.

Tippek: Ez a legjobb alvópóz – érvek és ellenérvek